“La qualitat d’un sistema educatiu té com a sostre la qualitat dels seus docents.” (Informe McKinsey “How the world’s best-performing school systems come out on top”, 2007)
Un dels 24 reptes del pla d’innovació educativa #avuixdemà de les escoles FEDAC és el Xerpa. Per donar-hi resposta, sorgeix el projecte Xerpa: una proposta per aprofundir i professionalitzar l’acollida i els processos d’inducció a la docència de nous educadors, així com per desenvolupar la mentoria com a cultura institucional d’acompanyament a la professió docent a les nostres escoles.
El projecte Xerpa està liderat pels educadors-mentors de cada escola, que acompanyen els educadors de nova incorporació, i un equip far d’educadors-mentors experts. Els principals destinataris d’aquest programa són, per tant, els nous educadors, que reben suport i orientació dels mentors durant els seus primers anys com a educadors. Tot i això, el projecte Xerpa s’estén a la resta d’educadors en el marc del desenvolupament de persones i creixement del talent a les escoles FEDAC.
La reflexió per posar en marxa aquest procés de transformació s’alimenta fonamentalment del pla d’innovació educativa #avuixdemà de les escoles FEDAC. El projecte Xerpa és una iniciativa transformadora que no sols cerca el desenvolupament de les competències dels nous educadors, sinó que també promou l’aprenentatge entre iguals i el creixement professional tant del mentor experimentat com de l’educador novell. A través d’aquest enfocament integral, es pretén formar millors docents, fomentar un acompanyament més efectiu dels educadors i integrar-los de manera més profunda a la cultura de centre.
La reflexió per posar en marxa aquest procés de transformació s’alimenta fonamentalment del pla d’innovació educativa #avuixdemà de les escoles FEDAC. El projecte Xerpa és una iniciativa transformadora que no sols cerca el desenvolupament de les competències dels nous educadors, sinó que també promou l’aprenentatge entre iguals i el creixement professional tant del mentor experimentat com de l’educador novell. A través d’aquest enfocament integral, es pretén formar millors docents, fomentar un acompanyament més efectiu dels educadors i integrar-los de manera més profunda a la cultura de centre.
La UNESCO presentava el 2015 un dels seus habituals documents programàtics en què expressava l’opinió d’un grup d’experts sobre l’educació que havia de venir (Repensar l’educació: vers un bé comú mundial?UNESCO, 2015). El text s’orienta a reforçar la idea de l’educació com a bé comú a partir de tres eixos: sostenibilitat, humanisme i complexitat.
L’entorn educatiu escolar ha canviat profundament en els darrers anys: atendre la diversitat de l’alumnat i de contextos d’aprenentatge, treballar per una competència global d’educadors i alumnes, introduir i aplicar les tecnologies a l’aula ordinària i generar una consciència planetària en la comunitat educativa fan que la idea tradicional d’una escola bàsicament transmissora hagi quedat superada pel nou concepte d’una escola participativa, cooperativa, inclusiva i vinculada a l’entorn: és la idea d’una escola que aprèn (Santos Guerra, 2000).
En aquest context, la principal finalitat de l’educador és orientar i acompanyar l’alumne i els seus aprenentatges creant escenaris de vida real on l’alumne desenvolupi les seves competències amb perspectiva global. En aquest nou marc pedagògic és necessari impulsar una nova cultura al si del centre educatiu que englobi tota la comunitat educativa i aporti una reflexió al voltant d’aquests punts.
Així, doncs, esdevé especialment rellevant el rol de l’educador xerpa com a guia o tutor que acompanya activament l’alumne en els processos d’aprenentatge en col·laboració amb la resta de persones del centre i amb els agents educatius de l’entorn. Un rol amb un perfil d’experiència reflexiva que ha evolucionat en les seves habilitats per adaptar-se als signes del temps dels nous alumnes i al nou entorn de les activitats educatives.
Segons l’estudi internacional d’ensenyament i aprenentatge promogut per l’OCDE (Informe TALIS, 2018), el 90% dels educadors afirmaven que l’oportunitat de contribuir al desenvolupament de la societat i d’influir sobre els infants va ser una raó important per dedicar-se a l’ensenyament. Entre els educadors novells, només el 38% participava en algun tipus d’introducció formal o informal a la seva primera escola, malgrat l’impacte positiu dels processos d’introducció a la transició dels docents titulats recentment a l’escola i de la seva provada eficàcia.
Així, només el 22% dels nous docents tenia assignat un tutor com a mitjana als països i economies de l’OCDE que participen a TALIS. I, finalment, només el 44% dels docents participaven en algun tipus de formació basada en l’aprenentatge entre iguals i en xarxes, tot i que l’aprenentatge col·laboratiu és un dels aspectes de la formació que els professors identificaven a TALIS com la que tenia més impacte.
Des de la perspectiva històrica, la idea de l’educador guia s’arrela en la tradició de la mitologia grega: Méntor és un personatge de l’Odissea, amic d’Odisseu. Odisseu li va confiar, mogut per la seva amistat, la custòdia dels seus interessos i l’educació del seu fill Telèmac quan va marxar a la guerra de Troia. La deessa Atenea va adoptar la figura de Méntor quan va acompanyar Telèmac a buscar el seu pare, i quan va ajudar Odisseu en la seva lluita contra els pretendents.
Per això, la primera característica a destacar del projecte Xerpa és el seu principi inspirador “Cap telèmac sense mentor”, que pretén subratllar en cada centre la necessitat del canvi evolutiu. En el procés de mentoria, el protagonista també és Telèmac, cada educador novell que s’inicia en la professió docent. Per això, des de les escoles FEDAC donem rellevància a aquests dos termes, mentors i telèmacs, com a parts indissociables d’un procés formatiu i d’aprenentatge centrat en la investigació, el descobriment i el desenvolupament del propi propòsit com a educadors, a través de la passió per educar.
Aquesta perspectiva desafia les pràctiques tradicionals d’inducció a la docència posant l’èmfasi en la importància crítica de l’acompanyament i la guia personalitzada per a l’èxit professional. Els elements clau d’aquest projecte inclouen la formació inicial del mentor, el seguiment periòdic dels nous educadors (telèmacs), l’observació a l’aula d’educadors novells d’una forma sistemàtica i conscient, la programació de converses de mentoria i feedback entre mentors i telèmacs, i l’ús de recursos compartits entre mentors a través d’un conjunt d’eines i recursos amb estratègies i materials útils.
Els resultats esperats d’aquest projecte inclouen un millor suport i acompanyament als educadors novells, una millora en les seves pràctiques docents, un creixement professional significatiu tant per als mentors com per als telèmacs, i com a meta final, una transformació sistèmica que aborda la millora en la qualitat de l’ensenyament i l’aprenentatge a les escoles FEDAC. A través d’aquest programa innovador, busquem crear un entorn propici per al desenvolupament professional dels educadors novells i fomentar una cultura de col·laboració i aprenentatge continu entre tots els membres de la comunitat educativa.
El projecte Xerpa s’inicia el curs 2021-22 amb la creació de la figura del facilitador referent de mentoria a les 25 escoles FEDAC. Durant els cursos acadèmics 2021-22 i 2022-23, aquest facilitador realitza un treball de sensibilització en cada centre a través de diferents experiències pilot en aliança amb entitats externes com la Fundació Empieza por Educar, Blanquerna Universitat Ramon Llull o el programa NEST de la Unió Europea.
El projecte té continuïtat el curs 2023-24 amb la implementació d’un programa de formació inicial per als 25 mentors de centre i amb la creació d’un equip far format per mentors experts, que ha rebut formació d’aprofundiment i que té com a objectiu realitzar l’acompanyament als mentors de centre. En aquests moments, bona part dels centres treballen amb l’objectiu proper de tenir un petit equip impulsor en cada escola format per dos o tres educadors, coneixedors del marc teòric i les tècniques i estratègies de la mentoria, per aconseguir consolidar el projecte Xerpa a cada escola.
Des de sempre, un dels trets distintius i valor afegit de les escoles FEDAC ha estat esdevenir centres acollidors i propers, espais on sentir-se part no només d’un projecte determinat sinó també d’una segona família, d’una comunitat que acull. Aquesta afirmació, que forma part de l’imaginari col·lectiu compartit per tota la comunitat educativa, se sustenta en hàbits i accions concretes, i especialment en un determinat tarannà i forma de ser i de rebre i acompanyar les persones, que ha configurat aquesta percepció en el dia a dia al llarg de la història de la nostra institució. La intenció del projecte Xerpa és posar en marxa una reflexió sobre la conveniència de portar aquesta percepció sobre el que significa una bona acollida des de l’àmbit del caràcter (allò que som) al de la competència (allò que fem), i fer-ho d’acord amb els principis d’efectivitat i excel·lència que poden marcar la diferència i l’aportació de valor.
FEDAC assumeix el repte de la transformació i la millora dels processos de desenvolupament de persones més enllà dels recursos materials i humans disponibles i, més en concret, ens proposem assolir-ho a través dels processos d’inducció, acollida i mentoria a l’escola. Entenem que aquests incideixen d’una manera determinant en el procés formatiu de l’educador a llarg termini i especialment en els primers anys de professió.
Mitjançant la mentoria i la interacció amb altres membres de la comunitat educativa, els educadors novells poden explorar les motivacions intrínseques, els objectius pedagògics i els principis ètics. Aquesta autoconsciència i la clarificació i definició de la pròpia missió i visió sobre l’educació són fonamentals per establir una base sòlida per al seu creixement personal i professional. Per acabar, ofereix als educadors novells l’oportunitat d’adquirir l’espai de reflexió personal i les competències clau necessàries per a l’excel·lència docent.
L’horitzó final del projecte Xerpa és la promoció de l’aprenentatge entre iguals, amb el recurs de la codocència i l’observació a l’aula, com a eines fonamentals per al desenvolupament professional dels educadors. A través de la interacció amb altres membres de la comunitat educativa, és possible compartir experiències, coneixements i recursos, enriquint així l’aprenentatge i fomentant la reflexió crítica sobre les pràctiques pedagògiques pròpies.
Aquest intercanvi horitzontal de coneixements contribueix al creixement personal i professional, mitjançant la seva tasca d’acompanyament i suport, que n’amplia les habilitats pedagògiques, desenvolupa la capacitat empàtica i consolida la identitat com a agent de canvi educatiu no només des de la perspectiva individual sinó constituint autèntiques comunitats professionals d’aprenentatge. En definitiva, és un mitjà per aconseguir desenvolupar el “capital professional” del sistema educatiu (Hargreaves i Fullan, 2012) i de les escoles FEDAC.
Els mestres som gent de camí perquè, quan pensem en els nostres alumnes, sempre veiem la saviesa, la bondat i la bellesa al seu horitzó (Pilar Benejam)
Jordi Civit
Responsable de l’àrea de desenvolupament de persones de les escoles FEDAC
25 escoles a Catalunya amb un projecte transformador, compromès i il·lusionant: #avuixdemà
© 2020 Escoles FEDAC | Tots els drets reservats - Avís legal - Política de privadesa - Política de cookies - Design by Creaescola