FEDAC a la premsa

FEDAC a la premsa

Durant aquest mes de gener de 2025 diversos mitjans de comunicació de Catalunya s’han fet ressò de diferents projectes i iniciatives de les escoles FEDAC. Recollim a continuació algunes de les mencions a la premsa més destacades de les darreres setmanes.

El diari Ara va publicar el 3 de gener un reportatge sobre l’avaluació dels docents: Les escoles on els docents s’avaluen entre ells: “Si no ho fem nosaltres, no ho fa ningú”. La periodista Diana Silva hi recull l’experiència de les escoles FEDAC per acompanyar els educadors al llarg de la seva trajectòria professional i ajudar-los en el seu desenvolupament personal i com a mestres.

En el reportatge, Jordi Gallardo, exdirector de l’escola FEDAC Cerdanyola, explica com a les escoles FEDAC entenem l’avaluació per competències dels educadors com una eina per afavorir la millorar continuada de la tasca docent i la plenitud personal de les persones que treballen a FEDAC. Aquest acompanyament també es veu reflectit en el projecte Xerpa de mentoria als nous educadors que s’incorporen a les nostres escoles. Tot plegat repercuteix en la qualitat del projecte educatiu #avuixdemà, que implementem a les 25 escoles FEDAC de Catalunya.

Un equip dels serveis informatius de TV3 ha visitat aquest mes de gener l’escola FEDAC Montcada per conèixer el nostre projecte de pensament computacional desendollat a educació infantil.

Els reporters han descobert com els nens i nenes d’educació infantil de l’escola treballen de manera “desendollada”, és a dir, sense pantalles ni robots, habilitats del pensament computacional, com són la lògica o la resolució de problemes de la vida quotidiana. Alhora, el projecte de pensament computacional desendollat incentiva el desenvolupament d’aspectes com l’autonomia, la creativitat, la comunicació o el coneixement de l’entorn en infants d’entre 3 i 6 anys.

Imatge del reportatge del Telenotícies de TV3 sobre el projecte de pensament computacional desendollat de les escoles FEDAC.

Els educadors Òscar de Paula, de FEDAC Montcada, i Anna Matamala, de FEDAC Sant Narcís (Girona), ja fa diversos anys que han investigat sobre el pensament computacional desendollat i han treballat una proposta per a la seva implementació a l’aula.

El reportatge es va emetre al Telenotícies Vespre de TV3 del 25 de gener de 2025 (minut 24:10) i al canal 3/24.

Alumnes de la matèria optativa de comunicació audiovisual de 1r de batxillerat de l’escola FEDAC Xarxa (Berga) s’han convertit aquest mes de gener en autèntiques periodistes i han participat en una roda de premsa amb la consellera d’Educació i Formació Professional, Esther Niubó.

Després d’un treball de documentació i reflexió per preparar la trobada periodística, les estudiants de FEDAC Xarxa han plantejat a la consellera les seves preguntes en roda de premsa sobre diferents aspectes que afecten especialment els estudiants de batxillerat de tot Catalunya. Així, les alumnes han preguntat a la consellera d’Educació sobre el nou enfocament de les proves d’accés a la universitat, la reforma d’aquesta etapa educativa, la igualtat d’oportunitats en educació o les diferències de recursos entre l’escola pública i l’escola d’iniciativa social.

Les preguntes de les estudiants i les respostes de la consellera han tingut un ampli ressò en la premsa catalana. Mitjans de comunicació com El Periódico, La Vanguardia, RAC 1, 20 Minutos, El Punt Avui, Televisió del Berguedà, El Món o l’Agència Catalana de Notícies (ACN) han recollit les respostes de la consellera d’Educació a les preguntes de les alumnes de FEDAC Xarxa.

L’educador de FEDAC Canet Yglesias David Bernal ha publicat un article d’opinió al Diari de l’Educació: Competència Digital Docent: per què i per a què. Bernal és també formador en Competència Digital Docent i expert en la transferència de les tecnologies digitals en els processos d’ensenyament i aprenentatge.

En l’article, David Bernal reflexiona sobre alguns dels reptes actuals de mestres i professors d’arreu al voltant de l’ús i l’aplicació de les tecnologies digitals en l’entorn educatiu: “El desenvolupament de la Competència Digital ha de ser el mitjà per trobar maneres d’ajudar l’alumnat a aprendre amb més rapidesa (és a dir, que el procés d’aprenentatge sigui eficaç), més coses (és a dir, que el procés d’aprenentatge sigui més efectiu) i de forma més entretinguda (és a dir, que el procés d’aprenentatge sigui més agradable), sempre que l’assoliment de qualsevol dels tres objectius no vagi en detriment dels altres dos”.

Gravació del serveis informatius de TV3 a l'escola FEDAC Montcada d'un reportatge sobre el pensament computacional desendollat.