L’#avuixdemà és el pla estratègic d’innovació pedagògica i de transformació de l’educació de les escoles FEDAC.
A la FEDAC sempre ens hem caracteritzat per creure en el poder transformador de l’educació. És així com neix el projecte #avuixdemà, amb la voluntat de donar resposta als reptes de la societat del segle XXI a partir de la transformació dels paradigmes que han dominat l’educació fins ara.
Hem obert portes i finestres, hem mirat d’on venim i on anem, i plantegem revolucionar l’educació amb una proposta educativa innovadora i de qualitat.
El pla d’innovació educativa #avuixdemà se sustenta sobre 5 pilars, que trobem en el dia a dia de totes les escoles FEDAC.
La TUtopia és una proposta, única i de valor diferencial per afrontar la recerca de sentit en el món en què vivim.
En l’àmbit de la TUtopia desenvolupem pràctiques per al creixement personal –interior i espiritual– i pràctiques comunitàries dialogals des dels principis de la bondat, la bellesa i la justícia.
Com a educadors-xerpes, acompanyem les persones perquè cadascuna creixi i trobi la seva autenticitat des de la seva pròpia tradició de saviesa en un món global.
Aquest pilar es troba recollit a les escoles en projectes educatius com l'activitat complementària Emmaús, l’aprenentatge-servei (Aps), els espais de diàleg, LeadeInMe (LEM), els Grups CREC, i la cura del benestar, entre molts d’altres.
Amb LeaderInMe (LEM) desenvolupem les conductes dels alumnes que els porten a interioritzar Els 7 Hàbits de la gent altament efectiva de Stephen Covey.
Amb aquest pilar, que implementem des d’infantil-3 fins al final de l’educació a FEDAC, els alumnes desperten el líder interior que tots tenim, i els empoderem per assolir els seus objectius al llarg de la vida i crear relacions significatives.
A través del Bé Comú incorporem la matriu de l’Economia del Bé Comú de Christian Felber per a una gestió dels recursos compromesa amb els valors de la transparència, la sostenibilitat, la dignitat humana i els principis democràtics. Aquest model ha suposat un canvi radical en la gestió econòmica de la fundació FEDAC i de les escoles.
Aquest pilar es reflecteix també en la cooperació i col·laboració de totes les persones que formem la comunitat educativa FEDAC en projectes solidaris, cooperatius i d’acció social.
Les escoles FEDAC som la primera institució educativa del país a posar en pràctica el model de gestió de l’Economia del Bé Comú.
El perfil de sortida dels nostres alumnes és el d’una persona competent globalment. Per a nosaltres, és tan important l’excel·lència acadèmica com la qualitat personal, vinculada a les competències per a la vida: personals, socials, d’aprendre a aprendre i espirituals.
L’empatia, la creativitat, el pensament crític, el treball en equip i la recerca de la veritat són habilitats essencials per triomfar en la vida. Aquest procés comença amb el somni que es desperta des de petits, que l’escola vetlla com un tresor i que cada alumne fa possible gràcies al cultiu dels seus talents i de les seves virtuts.
Aquest pilar es reflecteix en l’acció tutorial, els projectes innovadors i interdisciplinaris (STEAM, Maker, STOA, etc.), en la cultura de l’esforç amb sentit i en les activitats complementàries (5 hores a la setmana) de gran valor afegit.
A les escoles FEDAC apostem per un canvi profund en l’organització de l’escola: adoptem el model cultural d’organització TEAL de Frédéric Laloux, un model organitzatiu horitzontal i amb lideratge distribuït.
En aquesta proposta, les pràctiques de l’escola tenen un propòsit compartit, estan orientades a la plenitud i el benestar personals, i permeten l’autogestió de les persones.
El projecte d’Escola Verda promou la sensibilització de tota la comunitat educativa de les escoles FEDAC envers els valors de la sostenibilitat, tot afavorint l’interès per investigar fenòmens i adquirir nous coneixements científics. D'aquesta manera, el projecte d'Escola Verda permet repensar el currículum i plantejar l'estudi dels fenòmens socials i naturals tenint en compte la seva complexitat i situant l'alumne en el seu entorn.
Alhora, el projecte també es proposa aconseguir una gestió sostenible de les escoles pel que fa a consum de recursos, gestió de residus, etc., i afavorir l'extensió dels hàbits i conductes sostenibles a tota la comunitat eductiva i en tots els àmbits i espais: aules, menjadors, patis, secretaria, etc.
Ens plantegem, per tant, formar ciutadans crítics i participatius capaços de fer front al repte de la sostenibilitat.
El projecte Aprenentatge-Servei (ApS) combina els processos d’aprenentatge i de servei a la comunitat en una sola acció. Així, els alumnes aprenen mentre treballen en les necessitats reals de l’entorn amb la finalitat de millorar-lo.
Els projectes Aprenentatge-Servei (Aps) que impulsem a les escoles FEDAC agrupen, per tant, tres elements que els caracteritzen: la resposta a necessitats reals de l'entorn de l'escola, el servei a la comunitat i el procés d'aprenentatge integrat en el currículum.
D'aquesta manera, aquestes projectes ofereixen als alumnes la possibilitat de comprometre's en activitats socials, que reforcen valors de respecte, responsabilitat, justícia, alteritat..., mentre participen en la millora de l'escola, el barri, el poble o la ciutat. Aquesta participació activa els permet fer una lectura de la realitat social i del context, i alhora aprendre continguts del currículum a través de l'experiència.
Els projectes Aprentatge-Servei (Aps) que duem a terme a les escoles FEDAC comprenen un ampli ventall de serveis a la comunitat: conservació del medi ambient, projectes de suport i acompanyament a l'escolarització i la formació, projectes de prevenció i millora en l'àmbit de la salut, projectes per estimular la participació al barri o a l'entorn immediat, serveis per millorar la qualitat de vida dels veïns, etc.
El projecte lingüístic 3L és el projecte d'Escola Multilingüe de les escoles FEDAC. Està estretament vinculat en el desenvolupament i l’assoliment de la competència comunicativa dels nostres alumnes en acabar l'educació obligatòria en les dues llengües oficials de Catalunya, català i castellà, i en llengua anglesa.
Entenem la competència comunicativa com la capacitat de saber gestionar la diversitat de llengües per comunicar oralment (conversar, escoltar i expressar-se), per escrit i amb els llenguatges audiovisuals.
Per aconseguir-ho, a les escoles dissenyem situacions d'aprenentatge globals que permeten posar en pràctica les estratègies lingüístiques i comunicatives a la solució dels problemes que plantegem als alumnes. Implementem, així, un ensenyament integrat de les llengües, que coordina els continguts que s'aprenen i les metodologies en les diferents situacions a l'aula, amb l'objectiu que els alumnes avancin cap a l'assoliment de la competència plurilingüe i intercultural.
Per impulsar el domini de la llengua anglesa, a les escoles FEDAC apostem per la metodologia CLIL/AICLE (Aprenentatge Integrat de Contingut i Llengua Estrangera), amb la qual els alumnes aprenen al mateix temps la llengua estrangera i els continguts d'àrees no lingüístiques. També acollim a les escoles auxiliars de conversa d'anglès, participem en projectes escolars europeus (eTwinning, Erasmus+), preparem els alumnes per presentar-se als exàmens oficials d'anglès de Cambridge, organitzem estades i colònies lingüístiques o creem espais d'ús de la llengua anglesa, entre d'altres.
El projecte TÀCtil integra les tecnologies de la informació i la comunicació en la dinàmica pedagògica i metodològica de la FEDAC, de manera que es converteixen en eines bidireccionals per a l'ensenyament i l'aprenentatge.
TÀCtil incorpora les eines G Suite i el llenguatge computacional a l'aula, així com dispositius com tauletes digitals o ordinadors Chromebook d'ús individual a partir de 3r de primària.
L'objectiu és empoderar els alumnes i educar-los en l'ús responsable de les eines digitals perquè puguin resoldre amb esperit crític i de manera eficaç les qüestions, les necessitats i els reptes que es plantegen en situacions properes, significatives i funcionals, pròpies del segle XXI.
Redissenyem els espais de les escoles FEDAC, ja que els entenem com a ambients que faciliten l'aprenentatge i les experiències memorables dels alumnes.
La neurociència corrobora la nostra intuïció que els espais de les escoles han de ser amables, acollidors, poc carregats i amb una acurada il·luminació per afavorir la relació, el diàleg, la col·laboració i la creativitat, i encomanar als alumnes la passió per aprendre.
Per això, concebem els espais com a llocs per compartir, aprendre, pensar, emprendre, conviure, superar-se i construir en equip, amb aules, patis i racons versàtils i flexibles per als aprenentatges actius i variats d'infants i joves.
A les escoles FEDAC utilitzem els escacs com a eina educativa a educació infantil, primària i secundària, introduint progressivament els alumnes en l'aprenentatge d'aquest joc a través de l'activitat complementària Eskcmat.
Està demostrat que la pràctica dels escacs en nens i nenes en edat escolar afavoreix el seu desenvolupament cognitiu i ajuda aquells alumnes amb dificultats d'aprenentatge, dislèxia, etc.
Però els beneficis de la introducció dels escacs educatius a l'aula van molt més enllà: afavoreixen la capacitat de concentració, la resolució de problemes, la presa de decisions, l'aprenentatge a partir de l'error, la motivació, la responsabilitat, l'empatia envers els companys, la perseverança per continuar aprenent i millorant...
A la pàgina web educescacs.cat trobareu més informació sobre el projecte d'escacs educatius a les escoles FEDAC, així com recursos pedagògics i notícies en obert per a qualsevol centre educatiu que vulgui introduir el joc dels escacs a les seves aules.
A la FEDAC impulsem la innovació pedagògica i educativa a partir del treball en equip dels educadors de les 25 escoles FEDAC. Les sinergies que es creen en aquests grups de treball faciliten la generació d'idees i projectes, fet que repercuteix en la millora continuada del pla estratègic #avuixdemà i en la qualitat de la nostra proposta educativa.
Actualment a la FEDAC tenim en funcionament els següents laboratoris, generadors d'idees i d'innovació:
El Glossari pedagògic FEDAC és una eina de consulta en línia, elaborada pels equips pedagògics de diferents escoles FEDAC.
El Glossari pedagògic vol ser un instrument útil de consulta per a docents d'arreu. El Glossari pedagògic recull gran part de la terminologia utilitzada en l'àmbit educatiu i, especialment, aquella vinculada a la innovació educativa del pla estratègic #avuixdemà.
Com ens ajuda l’#avuixdemà a millorar i a ser innovadors en el camp de l’educació? Descobreix els Principals Objectius Estratègics (POEs) de l’#avuixdemà
Descobreix els 24 Reptes que han originat l’#avuixdemà i als quals volem donar resposta.
Si vols rebre informació sobre cursos, activitats i esdeveniments de la fundació.
25 escoles a Catalunya amb un projecte transformador, compromès i il·lusionant: #avuixdemà
© 2020 Escoles FEDAC | Tots els drets reservats - Avís legal - Política de privadesa - Política de cookies - Design by Creaescola