Sabríeu crear una empresa des de zero? Sabeu quins tràmits cal fer per constituir una empresa? Com s’organitzen els socis d’una cooperativa i com prenen les decisions? Els alumnes de 5è i 6è de primària de FEDAC Castellar són molt emprenedors i aquest curs protagonitzen el projecte CuEmE (Cultura Emprenedora a l’Escola), amb el qual duen endavant dues cooperatives manufactureres.
Amb la col·laboració de la Diputació de Barcelona i l’Ajuntament de Castellar del Vallès, el projecte CuEmE té com a objectiu introduir l’esperit emprenedor en els infants i familiaritzar-los en els diferents passos necessaris per a la creació d’una empresa, treballant-hi de primera mà com en la vida real. Però com destaca la Beatriz Barrera, tutora de 6è de FEDAC Castellar, “el projecte CuEmE permet sobretot treballar de forma transversal els continguts curriculars de diferents àrees de coneixement, com la llengua, les matemàtiques o les ciències socials, i reforçar les habilitats de treball en equip i responsabilitat personal”.
7 fases del projecte CuEmE per constituir una cooperativa a l’escola
Si necessiteu ajuda a l’hora de constituir la vostra empresa, a continuació trobeu els diferents passos que estan seguint els alumnes de FEDAC Castellar al llarg d’aquest curs 2020/21. Si tot va bé, els durà a obtenir beneficis, que els destinaran principalment a una finalitat solidària que ja han decidit, com descobrireu al final.
Fase 1: Descobriment dels talents Amb el projecte CuEmE, els membres de cada classe es converteixen en socis d’una cooperativa. Per descobrir quines habilitats i talents pot aportar cadascú a la cooperativa, els alumnes comencen el curs participant en una sèrie d’activitats i tallers que els du a conèixer-se millor, a valorar els punts forts dels altres i a crear sinergies entre tots. Aquesta fase d’autoconeixement connecta, a més, amb els projectes de TUtopia i LeaderInMe (LEM) del pla d’innovació educativa #avuixdemà2024 de les 24 escoles FEDAC.
Fase 2: Constitució de l’empresa El següent pas és constituir legalment a l’Ajuntament l’empresa, que pren forma jurídica de cooperativa. Com a socis de la cooperativa, cada alumne aporta un capital inicial de 5 euros, que es destinarà a la compra dels materials per poder iniciar la producció.
Abans d’anar a l’Ajuntament a fer el tràmit de registre, els nens i nenes decideixen en assemblea el nom de la cooperativa, el logotip i s’organitzen ells mateixos en els diferents departaments que tindrà, en funció de les preferències i els talents de cadascú: departament de producció, departament de comptabilitat, departament de màrqueting i d’organització de vendes, departament de fotografia, departament artístic i departament de comunicació. Així, aquest curs els alumnes de 5è han creat la cooperativa PAG (Productes Artesanals Groots), mentre que la cooperativa que han constituït els nens i nenes de 6è es diu Fenart.
Fase 3: Disseny de prototips i estudi de mercat Arribats a aquest punt, els socis de la cooperativa es converteixen en dissenyadors i creadors de diferents prototips de productes, que realitzen bàsicament amb materials reciclats o naturals. Aquesta fase els permet connectar amb les seves habilitats artístiques i aprendre de l’error. Entre els prototips, hi ha una àmplia varietat d’objectes: clauers, capses per guardar coses, estoigs, bosses de tela, joiers, sabons, medalles per a les mascotes…
Un cop definits els prototips finalistes, els nens i nenes realitzen un estudi de mercat per conèixer els gustos dels compradors potencials. A través d’una enquesta, elaboren estadístiques que els ajuden a interpretar els resultats i a definir els productes finals que elaboraran. En aquests moments, els socis de la cooperativa Fenart es troben en aquesta fase d’estudi de mercat, i per això us agrairan que voteu els prototips que més us agradin fent clic a les fletxes de la següent imatge:
Fase 4: Producció Un cop definits els productes amb més possibilitats de tenir èxit en el mercat, comença la fase de producció! Tots els membres de la cooperativa es converteixen en productors, i dediquen unes setmanes a crear els productes artesanals. També visiten el FabLab de l’Ajuntament de Castellar, on els ajuden a crear una línia de productes amb impressores 3D i de vinil. En aquesta fase, els membres del departament de comptabilitat s’encarreguen de registrar les compres de materials i de pagar-los amb els diners que els socis de la cooperativa han aportat com a capital inicial.
Fase 5: Màrqueting i comunicació Quan finalitza la fase de producció, entren en acció els equips de màrqueting i comunicació. Per poder vendre, cal donar a conèixer les cooperatives i els seus productes. Per això, els alumnes comencen a crear l’estratègia de venda, a dissenyar les parades i a idear els materials de comunicació i els missatges que acompanyaran aquesta estratègia. En aquesta fase també visiten Ràdio Castellar per enregistrar-hi una falca radiofònica. D’aquesta manera, els alumnes posen en pràctica sobretot les habilitats lingüístiques i comunicatives.
Fase 6: Comercialització dels productes Finalment, ha arribat la gran fase final del projecte CuEmE: la comercialització dels productes al mercat del dissabte de Castellar del Vallès. Els alumnes demanen permís a l’Ajuntament per poder-hi instal·lar les parades amb els seus productes i ells mateixos s’organitzen en diferents torns per atendre els clients i realitzar les vendes.
Fase 7: Balanç de resultats i cloenda del projecte Quan acaba la fase de comercialització, els socis de la cooperativa fan un recompte dels ingressos obtinguts, analitzen quins productes han tingut més èxit i descobreixen si han tingut guanys. Part dels beneficis obtinguts es reparteixen entre tots els membres de la cooperativa, de manera que poden recuperar el capital inicial aportat a principi de curs. Però el més destacat és que els alumnes destinen un percentatge important dels beneficis a una causa solidària, que ells mateixos decideixen. Aquest curs, per exemple, els alumnes de 5è ja han decidit que donaran part dels guanys a la protectora ADA Castellar del Vallès, mentre que els de 6è els entregaran a Caldes Animal.
Però, a més, aquesta és també una fase de cloenda i de celebració dels aprenentatges fets al llarg del curs i del treball en equip. Així és que destinen el romanent dels beneficis a alguna activitat lúdica per a tots els socis de la cooperativa, com a petita festa de final de curs i del projecte CuEmE, perquè… no us sembla que s’ho hauran ben merescut després de tota aquesta feina d’emprenedoria?